Yulia Koreshnikova
- Associate Professor:Institute of Education / Department of Educational Programmes
- Senior Research Fellow:Institute of Education / Centre for Vocational Education and Skills Development / Laboratory for Human Capital and Education Research
- Programme Academic Supervisor:Pedagogy
- Yulia Koreshnikova has been at HSE University since 2014.
Education and Degrees
- 2021
Candidate of Sciences* (PhD)
HSE University - 2020
Doctoral programme
HSE University - 2016
Master's
HSE University - 2005
Degree
Krasnoyarsk State University
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
Courses (2023/2024)
- Creating a Personalized Learning Environment in the Classroom (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 3 module)Eng
- Creating a Personalized Learning Environment in the Classroom (Mago-Lego; 3 module)Eng
Creating a Personalized Learning Environment in the Classroom (Master’s programme; Institute of Education; field of study "44.04.01. Педагогическое образование", field of study "44.04.01. Педагогическое образование"; 1 year, 3 module)Eng
- Creating a Personalized Learning Environment in the Classroom (Mago-Lego; 1-4 module)Eng
- Digital Literacy: Basic Course (Mago-Lego; 3 module)Rus
- Key Competences and New Literacy (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1 semester)Rus
Mentor's Seminar (Master’s programme; Institute of Education; field of study "44.04.01. Педагогическое образование", field of study "44.04.01. Педагогическое образование"; 2 year, 1-3 module)Rus
- Mentor's Seminar "Design of Educational Products" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1-4 module)Rus
- Research Seminar (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1, 2 semester)Rus
Theory and Mechanisms of Management of Modern Educational Systems (Master’s programme; Institute of Education; field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление", field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление", field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление"; 1 year, 1, 2 module)Rus
- Using Digital Tools in Teaching (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 1 semester)Rus
- Past Courses
Courses (2022/2023)
- Fundamentals of Instructional Design (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 3 module)Rus
- Fundamentals of Instructional Design (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 3 module)Rus
- Fundamentals of Instructional Design (Mago-Lego; 3 module)Rus
- Modern trends in education (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 2 module)Rus
- Theory and Practice of Educational Policy Analysis (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 2, 3 module)Rus
Courses (2021/2022)
- Author's Schools (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 3 module)Rus
Author's Schools (Master’s programme; Institute of Education; field of study "44.04.01. Педагогическое образование", field of study "44.04.01. Педагогическое образование"; 1 year, 3 module)Rus
- Creating a Personalized Learning Environment in the Classroom (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 3 module)Eng
- Fundamentals of Instructional Design (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 3 module)Rus
- Research Seminar "Introduction to Research in Education" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 3, 4 module)Rus
- Research Seminar "Introduction to Research in Education" (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 2, 4 module)Rus
Theory and Practice of Educational Policy Analysis (Master’s programme; Institute of Education; field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление", field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление"; 1 year, 1 module)Rus
Courses (2019/2020)
Publications31
- Article Холманская М. В., Корешникова Ю. Н., Подольский А. И. Как сохранить энтузиазм и избежать выгорания в профессии учителя: ключевые факторы и рекомендации (часть 1) // Мир психологии. Научно-методический журнал. 2024. № 1 (116). С. 57-73. doi
- Article Корешникова Ю. Н., Холманская М. В., Подольский А. И. Как сохранить энтузиазм и избежать выгорания в профессии учителя: ключевые факторы и рекомендации (часть 2) // Мир психологии. Научно-методический журнал. 2024. № 2(117). С. 122-135. doi
- Article Корешникова Ю. Н., Чернобай Е. В. Школа будущего: путь к самообучающейся организации, ключевые аспекты и рекомендации // Образовательная политика. 2024. Т. 1. № 97. С. 88-100. doi (in press)
- Article Yu. N. Koreshnikova, Avdeeva E. A. The Role of Academic Motivation and Teaching Styles in the Development of Students’ Critical Thinking / Пер. с рус. // Educational studies. 2023. No. 3. P. 36-66. doi
- Book Корешникова Ю. Н., Замощанский И. И., Замощанская А. Н., Гилязова О. С., Конашкова А. М., Степанова А. А., Бахтиярова Е. З., Велединская С. Б., Даммер Д. Д., Коньков Д. С., Новикова Э. Г., Осаченко Ю. С., Овсянникова Ю. Н., Токарева Г. С., Эннс И. А., Погодаева Т. В., Федорова Н. К., Пащенко Т. В., Крайнова П. О. Универсальные компетенции в российских университетах / Под общ. ред.: Т. В. Пащенко. Электронное издательство «Эгитас», 2023. doi
- Book Аникин В. А., Антонов Е. В., Антонова В. К., Боос В. О., Вишневский К. О., Власова В. В., Воронина Н. Д., Гершман М. А., Глезер О. Б., Гребенюк А. Ю., Демидкина О. В., Демьянова А. В., Денисенко М. Б., Зотова М. В., Карданова Е. Ю., Каширская Е. В., Козлов В. А., Корешникова Ю. Н., Коршунов И. А., Куричев Н. К., Куценко Е. С., Леонтьев Д. А., Мильшина Ю. В., Михайлова Н. С., Нагерняк М. А., Нефедова А. И., Овчарова Л. Н., Орел Е. А., Петракова А. В., Позднухова Е. А., Канонир Т., Потапчик Е. Г., Рогов М. И., Рудь В. А., Сажина С. В., Сафронов С. Г., Селезнева Е. В., Синявская О. В., Сорокин П. С., Сушенцова М. С., Тер-Акопов С. А., Тимонин С. А., Тимофеев А. А., Фрёлих К., Хархурин А. В., Шелудков А. В., Ширкова Н. Н., Шматко Н. А., Щур А. Е. Человеческий потенциал: современные трактовки и результаты исследований / Науч. ред.: Л. Н. Овчарова, В. А. Аникин, П. С. Сорокин. М. : Всероссийский центр изучения общественного мнения, 2023. doi
- Article Federiakin D., Zlatkin-Troitschanskaia O., Kardanova E., Kühling-Thees C., Reichert-Schlax J., Koreshnikova Y. Cross-national structure of economic competence: Insights from a German and Russian assessment // Research in Comparative and International Education. 2022. Vol. 17. No. 2. P. 225-245. doi
- Article Ю.Н. Корешникова, Авдеева Е. А. Заинтересовать нельзя заставить. Роль академической мотивации и стилей преподавания в развитии критического мышления студентов // Вопросы образования. 2022. № 3. С. 36-66. doi
- Book Сорокин П. С., Фрумин И. Д., Терентьев Е. А., Корешникова Ю. Н. Новые требования к человеческому потенциалу: развитие самостоятельности. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2022.
- Book Чернобай Е. В., Ефимова Е. А., Корешникова Ю. Н., Давлатова М. А. Педагогический дизайн: российская и зарубежная исследовательская повестка / Рук.: Е. В. Чернобай; науч. ред.: Е. В. Чернобай. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2022.
- Book Сорокин П. С., Корешникова Ю. Н., Афанасьева И. А., Исаева О. М., Савинова С. Ю., Шубнякова Н. Г., Платонова Ю. А., Назаров М. Г., Феодосиади Н. В., Зобнина М. Р., Омельченко Е. Л., Крупец Я. Н., Нартова Н. А., Бордунос А. К., Карпинская Э. О., Широкова Г. В. Самостоятельность и проактивное поведение / Рук.: П. С. Сорокин; отв. ред.: П. С. Сорокин; под общ. ред.: П. С. Сорокин; науч. ред.: П. С. Сорокин. Т. 2: Глобальный ландшафт исследований и перспективных разработок в области укрепления человека. М. : Электронное издательство «Эгитас», 2022. (in press)
- Book Koreshnikova Y., Pashchenko T., Hénard F., Kohler A., Zavalina P. Raising Evidence-based Policymaking and Internationalization of the Russian Higher Education System : Note 3 - Prepare Higher Education In Russia To Future Skills Needs. World Bank Group, 2021.
- Article Lange C., Almusharraf N., Koreshnikova Y., Costley J. The Effects of Example-Free Instruction and Worked Examples on Problem-Solving // Heliyon. 2021. Vol. 7. No. 8. P. 1-7. doi
- Article Froumin I., Vorochkov A., Koreshnikova Y. Trends in the international assessment of learning outcomes in vocational and higher education // Journal of supranational policies of education. 2021. No. 13. P. 1-8. doi
- Article Чернобай Е. В., Корешникова Ю. Н. Дидактика и педагогический дизайн: что общего и что особенного? // Отечественная и зарубежная педагогика. 2021. Т. 1. № 5. С. 177-190. doi
- Article Корешникова Ю. Н., Фрумин И. Д., Пащенко Т. В. Организационные и педагогические условия формирования навыка критического мышления у студентов российских вузов // Университетское управление: практика и анализ. 2021. Т. 25. № 1. С. 5-17. doi
- Book Авдеева С. М., Гасс П. В., Корешникова Ю. Н., Куликова (Пономарева) А. А., Орел Е. А., Пащенко Т. В., Сорокин П. С. Оценка универсальных компетентностей как результатов высшего образования Аналитический доклад к XXII Апрельской международной научной конференции по проблемам развития экономики и общества / Рук.: Е. Ю. Карданова. М. : НИУ ВШЭ, 2021.
- Article Корешникова Ю. Н., Фрумин И. Д., Пащенко Т. В. Барьеры для создания педагогических условий развития критического мышления в российских вузах // Педагогика. 2020. Т. 84. № 9. С. 45-54.
- Article Корешникова Ю. Н., Фрумин И. Д. Профессиональные компетенции педагога как фактор сформированности критического мышления студентов // Психологическая наука и образование. 2020. № 6. С. 88-103. doi
- Chapter Клягин А. В., Княгинина Н. В., Корешникова Ю. Н., Лешуков О. В., Малиновский С. С., Одоевская Е. В., Серова А. В., Янкевич С. В. 3.1 Институциональные условия работы вузов // В кн.: Университеты на перепутье: Высшее образование в России / Под общ. ред.: Д. П. Платонова, Я. И. Кузьминов, И. Д. Фрумин; науч. ред.: Я. И. Кузьминов, И. Д. Фрумин. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019. doi С. 102-156. doi
- Article Shcheglova I., Koreshnikova Y., Parshina O. The Role of Engagement in the Development of Critical Thinking in Undergraduates / Пер. с рус. // Educational studies. 2019. Vol. 1. No. 1. P. 264-289.
- Book Кузьминов Я. И., Фрумин И. Д., Абанкина И. В., Алашкевич М. Ю., Болотов В. А., Добрякова М. С., Дудырев Ф. Ф., Зиньковский К. В., Корешникова Ю. Н., Коршунов И. А., Косарецкий С. Г., Мерцалова Т. А., Овакимян А. Г., Одоевская Е. В., Платонова Д. П., Семенов А. Л., Семенов Д. С., Сергоманов П. А., Сорокин П. С., Уваров А. Ю., Шилова Н. П. Как сделать образование двигателем социально-экономического развития? / Рук.: Я. И. Кузьминов; науч. ред.: Я. И. Кузьминов, И. Д. Фрумин, П. С. Сорокин. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019. doi
- Chapter Абанкина Т. В., Акиндинова Н. В., Бирюкова С. С., Власов В. В., Горина Е. А., Денисенко М. Б., Ермолина А. А., Корешникова Ю. Н., Корчагина И. И., Кузьминов Я. И., Горват Е. С., Мисихина С. Г., Мкртчян Н. В., Нагерняк М. А., Назарбаева Е. А., Овчарова Л. Н., Пишняк А. И., Селезнева Е. В., Синявская О. В., Сорокин П. С., Фрумин И. Д., Харькова Т. Л., Шейман И. М., Шилова Н. П., Шишкин С. В. Национальные цели социального развития: вызовы и решения // В кн.: XX Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества. 9–12. апреля 2019. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019. С. 1-113.
- Book Абанкина Т. В., Акиндинова Н. В., Бирюкова С. С., Власов В. В., Горина Е. А., Денисенко М. Б., Ермолина А. А., Корешникова Ю. Н., Корчагина И. И., Кузьминов Я. И., Любушина Е. С., Мисихина С. Г., Мкртчян Н. В., Нагерняк М. А., Назарбаева Е. А., Овчарова Л. Н., Пишняк А. И., Селезнева Е. В., Синявская О. В., Сорокин П. С., Фрумин И. Д., Харькова Т. Л., Шейман И. М., Шилова Н. П., Шишкин С. В. Национальные цели социального развития: вызовы и решения: докл. к XX Апр. междунар. науч. конф. по проблемам развития экономики и общества, Москва, 9–12 апр. 2019 г. / Отв. ред.: Я. И. Кузьминов, Л. Н. Овчарова. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019.
- Article Корешникова Ю. Н. Развитие критического мышления в современном российском обществе: что дает университет? // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2019. № 6. С. 91-110. doi
- Article Щеглова И. А., Корешникова Ю. Н., Паршина О. А. Роль студенческой вовлеченности в развитии критического мышления // Вопросы образования. 2019. № 1. С. 264-289. doi
- Book Абалмасова Е. С., Бекова С. К., Габдрахманов Н. К., Егоров А. А., Карлов И. А., Клягин А. В., Княгинина Н. В., Козлов Д., Корешникова Ю. Н., Кузьминов Я. И., Лешуков О. В., Лисюткин М. А., Малиновский С. С., Малошонок Н. Г., Нефедова А. И., Одоевская Е. В., Платонова Д. П., Семенова Т. В., Серова А. В., Смоленцева А. Ю., Сорокин П. С., Терентьев Е. А., Шибанова Е. Ю., Янкевич С. В. Университеты на перепутье: Высшее образование в России / Под общ. ред.: Д. П. Платонова, Я. И. Кузьминов, И. Д. Фрумин; науч. ред.: Я. И. Кузьминов, И. Д. Фрумин. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019. doi
- Book Abankina I., Alashkevich M., Bolotov V., Dobryakova M. S., Dudyrev F., Froumin I., Koreshnikova Y., Korshunov I., Kosaretsky S., Mertsalova T., Odoevskaya E., Ovakimyan A., Platonova D., Semenov A., Semyonov D., Sergomanov P., Sorokin P. S., Uvarov A., Zinkovsky K. 12 Solutions for a New Education: Report by the Center for Strategic Research and the Higher School of Economics / Ed. by Y. Kuzminov, I. Froumin. M. : National Research University Higher School of Economics, 2018. doi
- Book Абанкина И. В., Беликов А. А., Гапонова О. С., Дудырев Ф. Ф., Корешникова Ю. Н., Коршунов И. А., Косарецкий С. Г., Мерцалова Т. А., Платонова Д. П., Сорокин П. С., Таловская Б. М., Фрумин И. Д., Нисская А. К. Глобальная конкурентоспособность российского образования. Материалы для дискуссии / Под общ. ред.: Я. И. Кузьминов, И. Д. Фрумин. Т. 3. Вып. 20. М. : НИУ ВШЭ, 2018.
- Article Корешникова Ю. Н., Захаров А. Б., Дудырев Ф. Ф. Различия в общем образовании в колледжах и старших классах школ: характеристики педагогов и практики преподавания. На примере математики // Вопросы образования. 2018. № 2. С. 228-253. doi
- Article Кузьмина Ю. В., Корешникова Ю. Н., Енчикова Е. С. Связь установок и стажа учителей с образовательными достижениями учащихся в начальной школе // Педагогика и психология образования. 2018. № 1. С. 18-31.
Conferences
- 2021XXI Апрельская международная научная конференция (Москва). Presentation: Возможно ли развитие критического мышления в условиях традиционного обучения?
- XII Международная российская конференция исследователей высшего образования (Москва). Presentation: развитие универсальных компетентностей в системе Высшего образования для российского рынка труда
- XII Международная российская конференция исследователей высшего образования (Москва). Presentation: Заинтересовать, нельзя заставить: роль академической мотивации и стилей преподавания в развитии критического мышления студентов
- 202040th Annual International Conference on Critical Thinking. Presentation: Barriers for critical thinking skills development: Russian Universities cases
- Международная научная очно-заочная конференция "Инновационные процессы в высшей школе" (Краснодар). Presentation: Оценка уровня развития критического мышления студентов, как одна из технологий развития данного навыка
- 2019Development, assessment and validation of social competences in higher education (Бремен). Presentation: The Link between Critical Thinking and Participation of Students in Project
- XX Апрельская международная конференция по проблемам развития экономики и общества (Москва). Presentation: Связь критического мышления и участия студентов в проектной деятельности и выступлениях с презентацией
- Вузовская педагогика (Красноярск). Presentation: Оценка образовательных результатов студентов как фактор развития критического мышления
- 2018XIX Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества (Москва). Presentation: Студенческая вовлеченность в академическую, научную и внеучебную деятельность как фактор развития навыка критического мышления: на примере научно-исследовательского университета России
Project Team of ‘Success and Self-Sustainability of the Individual in a Changing World’ Wins Russian Science Foundation Grant
Researchers from HSE University will receive funding from the Russian Science Foundation to study such forms of student employment as freelancing, self-employment, and entrepreneurship, all of which have been actively developing in recent years. The research will shed light on the new opportunities and challenges encountered by students and early-career specialists in the labour market. It will also aid in the development of effective strategies for their successful adaptation and development.
New Institute of Education Master’s Programmes Win Potanin Foundation Grant Competition
The HSE University Institute of Education (IOE) will launch new courses as part of its master’s programmes in the 2022/23 academic year. They are designed to provide competencies to those either currently working or planning to work in education. The plans have already gained financial support: the Vladimir Potanin Foundation ran a grant competition in which two HSE University Institute of Education entries won grants and another made the reserve list.
Odds of Success
How engagement in student clubs helps undergraduates find good employment