Alexandra A. Bochaver
- Senior Research Fellow, Director:Institute of Education / Centre for Modern Childhood Research
- Associate Professor:Institute of Education / Department of Educational Programmes
- Alexandra A. Bochaver has been at HSE University since 2015.
Education and Degrees
- 2010
Candidate of Sciences* (PhD)
Russian Academy of Education Institute of Psychology - 2004
Degree in Psychology
Moscow State University of Psychology and Education
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
Editorial board membership
2023: Member of the Editorial Board (ассоциированный редактор), Вопросы образования (Educational studies).
Editor in special issues
- "Educational Studies Moscow", 2024, No. 1, special issue "Autonomy in education", with K.N. Polivanova and P.S. Sorokin
- "Psychological Science and Education", 2022, No. 3, special issue "Children's autonomy development", with K.N. Polivanova
- "Psychological Issues", 2021, No. 6, special issue "Adolescent in the megapolis: remoted growing up", with K.D. Khlomov
- "Urban Studies and Practices", 2020, No. 3, special issue "Adolescent in the megapolis"
Courses (2023/2024)
- Human Development and Education (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 1, 2 module)Rus
- Terra Incognita of Modern Childhood (Mago-Lego; 3 module)Rus
- Terra Incognita of Modern Childhood (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 3 module)Rus
- Up the Down Staircase: School in Contemporary Society (Mago-Lego; 4 module)Rus
- Urban Childhood (Bachelor’s programme; Faculty of Urban and Regional Development; 5 year, 3 module)Rus
- Past Courses
Courses (2022/2023)
- Terra Incognita of Modern Childhood (Optional course (university); 3, 4 module)Rus
- Up the Down Staircase: School in Contemporary Society (Mago-Lego; 4 module)Rus
Urban Health (Master’s programme; Faculty of Urban and Regional Development; field of study "07.04.04. Градостроительство", field of study "07.04.04. Градостроительство"; 1 year, 3, 4 module)Rus
Courses (2020/2021)
- Psychology (Master’s programme; Faculty of Mathematics; 2 year, 1, 2 module)Eng
- Terra Incognita of Modern Childhood (Mago-Lego; 4 module)Rus
Courses (2019/2020)
- Communication Competence Training (Master’s programme; Institute of Education; 2 year, 3 module)Rus
- Psychology (Master’s programme; Faculty of Mathematics; 2 year, 1, 2 module)Rus
- Terra Incognita of Modern Childhood (Mago-Lego; 4 module)Rus
Publications68
- Article Mikhaylova O., Alexandra Bochaver, Victoria Yerofeyeva. Education, Relationships, and Place: Life Choices in the Narratives of University Master Students // Frontiers in Psychology. 2024. Vol. 15. Article 1232370. doi
- Article Bochaver A. A. School Echoes at University: Past Bullying Experience and Current Well-Being among University Students // Youth Voice Journal. 2024. Vol. 2. No. 14. P. 1-35.
- Article Поливанова К. Н., Бочавер А. А. Детство: парадоксы самостоятельности // Вопросы образования. 2024. № 1. С. 214-235. doi
- Article Alexandra A. Bochaver, Diana R. Akhmedjanova, Roksana M. Bayramyan, Elizaveta V. Fomicheva. Initial psychometric properties of the Parental Stress Scale examined using a sample of Russian mothers // Frontiers in Psychology. 2023. Vol. 14. Article 1202401. doi
- Article Цыганова Е. М., Бочавер А. А., Ерофеева В. Г. Воспринимаемая самостоятельность молодежи в различных типах внеучебной активности // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2023. Т. 16. № 91. Статья 5. doi
- Article Бочавер А. А., Михайлова О. Р. Выгорание школьников: адаптация опросника на российской выборке // Вопросы образования. 2023. № 2. С. 70-100. doi
- Book Поливанова К. Н., Бочавер А. А., Любицкая К. А., Михайлова (Козьмина) Я. Я., Нисская А. К., Павленко К. В., Сивак Е. В. Материнство: новые дискурсы, проблемы, практики / Рук.: К. Н. Поливанова; науч. ред.: К. Н. Поливанова. М. : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2023. doi
- Article Ерофеева В. Г., Бочавер А. А., Цыганова Е. М. Нарративы о независимости и волевом функционировании: от подросткового возраста к «становящейся взрослости» // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2023. № 4(176). С. 239-261. doi
- Article Бочавер А. А., Корнеев А. А., Хломов К. Д. Опросник поведенческих норм и школьного климата // Вопросы образования. 2023. № 4. С. 55-84. doi
- Book Подросток в мегаполисе: поиск вопросов и ответов. Сборник трудов XVI международной научно-практической конференции / Сост.: А. А. Бочавер. Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2023.
- Article Бочавер А. А., Ерофеева В. Г., Цыганова Е. М. Родительское лицензирование детских независимых перемещений в современных российских семьях // Городские исследования и практики. 2023. Т. 8. № 2. С. 92-104. doi
- Article Bochaver A. A., Navarro-Rodríguez C. D., Korneev A., Lagarda Á., Khlomov K. D., Vera Á., Bauman S. A comparative study of youth victimization during COVID-19 lockdowns in Mexico and Russia // Psychology, Society and Education. 2022. Vol. 14. No. 3. P. 38-47. doi
- Article Mikhaylova O., Bochaver A. Family environment hostility as the missing element between school bullying victimization and anorexia // Frontiers in Education. 2022. Vol. 7. Article 880994. doi
- Article Bochaver A. A. School Bullying as Destructive Communal Coping of the School Community // Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 13. Article 1021765. doi
- Article Alexandra A. Bochaver, Korneev A. A., Khlomov K. D. School Climate Questionnaire: A New Tool for Assessing the School Environment // Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 13. Article 871466. doi
- Article Хломов К., Бочавер А.А., Фоменко М., Селиванова Е., Шемшурин А. Агрессия и автономия в подростковом возрасте // Психологическая наука и образование. 2022. Т. 27. № 3. С. 117-128. doi
- Article Поливанова К.Н, Бочавер А.А. Возможна ли детская самостоятельность в современной школе? // Психологическая наука и образование. 2022. Т. 27. № 3. С. 6-15. doi
- Article Озорнина Н. Ю., Любицкая К. А., Бочавер А. А. К проблемам понятийного аппарата в исследованиях родительства в образовании // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2022. № 1. С. 42-65. doi
- Book Подросток в мегаполисе: новая реальность. Сборник трудов XV Международной научно-практической конференции, 5–6 апреля 2022 года, Москва / Сост.: А. А. Бочавер, М. Я. Кац; отв. ред.: А. А. Бочавер. Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2022.
- Article Озорнина Н. Ю., Ефимова П., Тимошенко Н., Бочавер А. А. Школа в период самоизоляции: что мешает и что помогает подросткам учиться? // Образование и саморазвитие. 2022. Т. 17. № 4. С. 150-164. doi
- Article Хломов К. Д., Bochaver A. A., Корнеев А. А. Well-being and Coping with Stress Among Russian Adolescents in Different Educational Environments // Psychology in Russia: State of the Art. 2021. Vol. 14. No. 3. P. 68-80. doi
- Article Ланина Е. В., Бочавер А. А., Антипкина И. В. Измерение родительского контроля и его связь с когнитивными результатами учащихся младших классов // Вопросы образования. 2021. № 2. С. 152-171. doi
- Book ПОДРОСТОК В МЕГАПОЛИСЕ: ДИСТАНЦИОННОЕ ВЗРОСЛЕНИЕ / Сост.: А. А. Бочавер, М. Я. Кац; отв. ред.: А. А. Бочавер. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2021.
- Article Бочавер А. А. Последствия школьной травли для ее участников // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2021. Т. 18. № 2. С. 393-409. doi
- Article Бочавер А. А., Горлова Н. В., Хломов К. Д. Проблема буллинга в контексте образовательной среды: опрос сотрудников школ // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2021. Т. 14. № 76. С. 3.
- Article Бочавер А. А., Горлова Н. В., Хломов К. Д. Проблема буллинга в контексте образовательной среды: опрос сотрудников школ // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2021. Т. 14. № 76
- Article Хломов К. Д., Бочавер А. А. Рискованное сексуальное поведение в подростковом возрасте: обзор исследований // Психология и право. 2021. Т. 11. № 3. С. 15-32. doi
- Article Бочавер А. А. Школьный опыт буллинга и актуальное благополучие у студентов // Психологическая наука и образование. 2021. Т. 26. № 2. С. 17-27. doi
- Article Safronov P., Bochaver A. A., Koroleva D., Nisskaya A. Together apart: field notes as artefacts of collaborative ethnography // Ethnography and Education. 2020. Vol. 15. No. 1. P. 109-121. doi
- Article Бочавер А. А., Поливанова К. Н., Павленко К. В. Гулять или не гулять? Как современные родители организуют независимую мобильность детей // Городские исследования и практики. 2020. Т. 5. № 3. С. 38-53. doi
- Article Хломов К. Д., Бочавер А. А., Корнеев А. А. Копинг-стратегии и образовательная среда подростков // Социальная психология и общество. 2020. Т. 11. № 2. С. 180-199. doi
- Book Поливанова К. Н., Бочавер А. А., Павленко К. В., Сивак Е. В. Образование за стенами школы. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2020. doi
- Book Бочавер А. А., Королева Я. П., Молчанова Д. В., Чумакова Т. В. Подросток в мегаполисе: неравенство и возможности: сборник трудов XIII Международной научно-практической конференции (14–16 апреля 2020 года, Москва) / Сост.: А. А. Бочавер, М. Я. Кац; отв. ред.: А. А. Бочавер. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2020.
- Article Поливанова К. Н., Бочавер А. А., Павленко К. В. Развитие поведенческой автономии подростков и родительский контроль на примере независимых перемещений по городу // Современная зарубежная психология. 2020. Т. 9. № 4. С. 45-55. doi
- Article Павленко К. В., Бочавер А. А. Субъективное благополучие школьников в ситуации самоопределения // Психологическая наука и образование. 2020. Т. 25. № 6. С. 51-62. doi
- Chapter Бочавер А. А., Докука С. В., Новикова М. А., Сивак Е. В., Смирнов И. Б. Благополучие детей в цифровую эпоху // В кн.: XX Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества. 9–12. апреля 2019. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019. Гл. 5. С. 1-34.
- Article Павленко К. В., Поливанова К. Н., Бочавер А. А., Сивак Е. В. Дополнительное образование школьников: функции, родительские стратегии, ожидаемые результаты // Вопросы образования. 2019. № 2. С. 241-261. doi
- Article Бочавер А. А., Докука С. В., Сивак Е. В., Смирнов И. Б. Использование социальных сетей в интернете и депрессивная симптоматика у подростков // Клиническая и специальная психология. 2019. Т. 8. № 3. С. 1-18. doi
- Article Бочавер А. А., Хломов К. Д., Корнеев А. А., Жилинская А. В. Как подростки слышат советы родителей о будущем? // Социальная психология и общество. 2019. Т. 10. № 2. С. 157-174. doi
- Article Хломов К. Д., Давыдов Д. Г., Бочавер А. А. Кибербуллинг в опыте российских подростков // Психология и право. 2019. Т. 9. № 2. С. 276-295. doi
- Book Абанкина И. В., Бочавер А. А., Вавилова А. А., Кравченко И. А., Михайлова (Козьмина) Я. Я., Нисская А. К., Поливанова К. Н., Родина Н. В., Филатова Л. М., Шабанова Е. Ю. От универсальной доступности к современному качеству: дошкольное образование в России / Под общ. ред.: И. В. Абанкина, К. Н. Поливанова, И. Д. Фрумин; науч. ред.: Я. И. Кузьминов, И. Д. Фрумин. М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2019. doi
- Article Бочавер А. А., Резниченко С. И. ВНЕДОМАШНЕЕ ПРОСТРАНСТВО КАК ИСТОЧНИК УДОВЛЕТВОРЕНИЯ БАЗОВЫХ И ВЫСШИХ ПОТРЕБНОСТЕЙ // Психологический журнал. 2018. Т. 39. № 6. С. 27-36. doi
- Article Бочавер А. А., Вербилович О. Е., Павленко К. В., Поливанова К. Н., Сивак Е. В. Вовлеченность детей в дополнительное образование: контроль и ценность образования со стороны родителей // Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23. № 4. С. 32-40. doi
- Book Нартова-Бочавер С. К., Бочавер А. А., Резниченко С. И., Хачатурова М. Р. Дом и его обитатели: психологическое исследование / Рук.: С. К. Нартова-Бочавер; отв. ред.: С. К. Нартова-Бочавер. М. : Памятники исторической мысли, 2018.
- Article Жилинская А. В., Бочавер А. А. ПОДХОДЫ К ИЗУЧЕНИЮ ПОСТРОЕНИЯ ПОДРОСТКАМИ ТРАЕКТОРИИ ЖИЗНЕННОГО ПУТИ // Психологический журнал. 2018. Т. 39. № 1. С. 36-45. doi
- Book Бочавер А. А., Хломов К. Д., Бочавер К. А., Жилинская А. В., Довжик Л. М. Подросток и его жизненный путь: время поиска / Рук.: А. А. Бочавер; под общ. ред.: А. А. Бочавер. М. : Памятники исторической мысли, 2018.
- Article Bochaver A. A., Жилинская А. В., Khlomov K. The Future Prospects of Modern Adolescents in the Life Course Perspective / Пер. с рус. // Russian Education and Society. 2017. Vol. 59. No. 5-6. P. 217-230. doi
- Article Поливанова К. Н., Бочавер А. А., Нисская А. К. Взросление пятиклассников: 1960‑е vs 2010-е // Вопросы образования. 2017. № 2. С. 185-205. doi
- Chapter Бочавер А. А., Нартова-Бочавер С. К., Хачатурова М. Р., Резниченко С. И. Образ дома и моральные мотивы обитателей: взаимное влияние // В кн.: ФУНДАМЕНТАЛЬНЫЕ И ПРИКЛАДНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ СОВРЕМЕННОЙ ПСИХОЛОГИИ. Результаты и перспективы развития. М. : Институт психологии РАН, 2017. С. 666-674.
- Article Бочавер А. А., Поливанова К. Н., Корзун А. Н. Уличный досуг детей и подростков // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2017. Т. 14. № 3. С. 470-490.
- Chapter Nartova-Bochaver Sofya K., Reznichenko S., Dmitrieva N., Braginets E., Bochaver A. A. Impact of the dwelling functionality on the home attachment, in: Inpact 2016 International Psychological Conference and Trends. Lisbon, Portugal. 30 April – 2 May. Proceedings. Lisbon : World Institute for Advanced Research and Science, 2016. P. 276-278.
- Preprint Bochaver A. A., Корзун А. Н., Polivanova K. N. Kids, Streets, and Activities / NRU Higher School of Economics. Series PSY "Psychology". 2016. No. WP BRP 71/PSY/2016.
- Preprint Bochaver Alexandra, Корзун А. Н., Polivanova K. N. Kids, streets, and activities / Издательский дом НИУ ВШЭ. Series WP BRP "PSYCHOLOGY". 2016. No. 71.
- Chapter Reznichenko S., Nartova-Bochaver S. K., Dmitrieva N., Braginets E., Bochaver A. A. The contribution of home attachment to the mental health, in: Inpact 2016 International Psychological Conference and Trends. Lisbon, Portugal. 30 April – 2 May. Proceedings. Lisbon : World Institute for Advanced Research and Science, 2016. P. 333-335.
- Book Нартова-Бочавер С. К., Бочавер А. А., Дмитриева Н. С., Резниченко С. И. Дом как жизненная среда человека: психологическое исследование / Отв. ред.: С. К. Нартова-Бочавер. М. : Памятники исторической мысли, 2016.
- Article Бочавер А. А., Жилинская А. В., Хломов К. Д. Перспективы современных подростков в контексте жизненной траектории // Современная зарубежная психология. 2016. Т. 5. № 2. С. 31-38. doi
- Chapter Nartova-Bochaver S. K., Dmitrieva N., Reznichenko S., Bochaver A. A. Home as a personal space and a source of well-being: horizons and description, in: Inpact 2015 International Psychological Conference and Trends. Proceedings.. Ljubljana : World Institute for Advanced Research and Science, 2015.
- Chapter Nartova-Bochaver S. K., Резниченко С. И., Дмитриева Н. С., Bochaver A. A. How do home environments contribute to the mental health: Case of Russian adolescents, in: Inpact 2015 International Psychological Conference and Trends. Proceedings.. Ljubljana : World Institute for Advanced Research and Science, 2015. P. 374-379.
- Article Лажинцева Е. М., Бочавер А. А. Интернет как новая среда для девиантного поведения подростка // Вопросы психологии. 2015. № 4. С. 49-58.
- Article Бочавер А. А., Кузнецова В. Б., Бианки Е. М., Дмитриевский П. В., Завалишина М. А., Капорская Н. А., Хломов К. Д. Опросник риска буллинга (ОРБ) // Вопросы психологии. 2015. № 5. С. 146-157.
- Article Бочавер А. А. Представления о доме как элемент персонального опыта // Психологический журнал. 2015. Т. 36. № 4. С. 5-15.
- Article Бочавер А. А., Жилинская А. В., Хломов К. Д. Школьная травля и позиция учителей // Социальная психология и общество. 2015. Т. 6. № 1. С. 103-116. doi
- Article Бочавер А. А., Хломов К. Д. Кибербуллинг: травля в пространстве современных технологий // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2014. Т. 11. № 3. С. 178-191.
- Article Бочавер А. А., Третьякова Т. В. Принципы построения профилактических программ для подростков // Психологическая наука и образование. 2014. Т. 6. № 1. С. 108-116. doi
- Article Stupak R., Бочавер А. А. СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ МЕХАНИЗМЫ И КУЛЬТУРНО-ИСТОРИЧЕСКИЕ ПРЕДПОСЫЛКИ ВОЗНИКНОВЕНИЯ АНОРЕКСИИ // Психологический журнал. 2014. Т. 35. № 2. С. 83-90.
- Article Stupak R., Бочавер А. А. Социально-психологические механизмы и культурно-исторические предпосылки возникновения анорексии // Психологический журнал. 2014. № 2. С. 83-90.
- Article Бочавер А. А. Травля в детском коллективе: установки и возможности учителей // Психологическая наука и образование. 2014. Т. 6. № 1. С. 47-55. doi
- Article Бочавер А. А., Хломов К. Д. Буллинг как объект исследований и культурный феномен // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2013. № 3. С. 149-159.
Conferences
- 2024
20th Conference of the International Society for Theoretical Psychology "Theory as engagement" (Белград). Presentation: School bullying as a communal coping with stress of school community
- 2023Форум имени А.А. Высоковского (Москва). Presentation: Развитие подростковой самостоятельности через призму городских перемещений
- XIV Международная конференция исследователей высшего образования (конференция ИВО) "Студенческий опыт в современном университете: от абитуриента до выпускника" (Москва). Presentation: Практики поддержки молодёжи при совершении образовательных выборов
- 2020
XIII Всероссийская научно-практическая конференция с международным участием по проблемам развития эффективных практик социально-психологической помощи подросткам и их социальному окружению "Подросток в мегаполисе: неравенство и возможности" (Москва). Presentation: УЧАСТИЕ В БУЛЛИНГЕ: ДОЛГОВРЕМЕННЫЕ ПОСЛЕДСТВИЯ
ПРОФИЛАКТИКА ДЕВИАНТНОГО ПОВЕДЕНИЯ ДЕТЕЙ И МОЛОДЁЖИ: РЕГИОНАЛЬНЫЕ МОДЕЛИ И ТЕХНОЛОГИИ (Ялта). Presentation: ПРОФИЛАКТИКА ШКОЛЬНОГО БУЛЛИНГА И РАСПРОСТРАНЕННЫЕ СТЕРЕОТИПЫ
X Грушинская социологическая конференция «Жить в России. Жить в мире. Социология повседневности» (Москва). Presentation: Автономия в контексте
- 2018European Association for Research on Adolescence Congress (Гент). Presentation: Home friendliness and positive functioning in adolescence
- European Association for Research on Adolescence Congress (Гент). Presentation: Street activities among Russian adolescents in different generations
- European Association for Research on Adolescence Congress (Гент). Presentation: Cyberbullying among Russian adolescents
- European Association for Research on Adolescence Congress (Гент). Presentation: Education, ways of coping, and life trajectories among Russian adolescents
Ананьевские чтения – 2018: Психология личности: традиции и современность (Санкт-Петербург). Presentation: ДЕТСКАЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОСТЬ И ОСВОЕНИЕ УЛИЧНОГО ПРОСТРАНСТВА
Ананьевские чтения – 2018: Психология личности: традиции и современность (Санкт-Петербург). Presentation: ЧТО ПОБУЖДАЕТ МОЛОДЕЖЬ ВЫХОДИТЬ ИЗ ДОМА?
ПСИХОЛОГИЯ ЧЕЛОВЕКА КАК СУБЪЕКТА ПОЗНАНИЯ, ОБЩЕНИЯ И ДЕЯТЕЛЬНОСТИ (Москва). Presentation: Освоение уличного пространства как показатель детской самостоятельности
- ПСИХОЛОГИЯ ЧЕЛОВЕКА КАК СУБЪЕКТА ПОЗНАНИЯ, ОБЩЕНИЯ И ДЕЯТЕЛЬНОСТИ (Москва). Presentation: Пересечение границы дома в контексте потребностей субъекта
- Подросток в мегаполисе: среда возможностей (Москва). Presentation: Круглый стол о школьном буллинге
- 2017
Ананьевские чтения - 2017. Преемственность в психологической науке: В.М.Бехтерев, Б.Г.Ананьев, Б.Ф.Ломов (Санкт-Петербург). Presentation: Образовательная траектория и копинг-стратегии подростков
ГОД ЭКОЛОГИИ В РОССИИ: ПЕДАГОГИКА И ПСИХОЛОГИЯ В ИНТЕРЕСАХ УСТОЙЧИВОГО РАЗВИТИЯ (Москва). Presentation: ПОДРОСТКИ, ВЗРОСЛЕНИЕ И ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА
- 2016
Личность и бытие: человек как субъект социокультурной реальности (Сочи). Presentation: БУДУЩЕЕ КАК КОМПОНЕНТ ЖИЗНЕННОЙ ТРАЕКТОРИИ: ВЗГЛЯД СОВРЕМЕННЫХ ПОДРОСТКОВ
31st International Congress of Psychology (Yokohama). Presentation: Life course trajectory: an attempt of empirical modelling of life designing through the adolescence
- 31st International Congress of Psychology (Yokohama). Presentation: The "Risk of bullying" questionnaire: a new tool for risk of school bullying evaluation
IY Международная научная конференция Психология стресса и совладающего поведения: ресурсы, здоровье, развитие (Кострома). Presentation: БУДУЩЕЕ КАК ИСТОЧНИК СТРЕССА У СОВРЕМЕННЫХ ПОДРОСТКОВ
The Rise of Cyberbullying: How It Has Come about and What Can Be Done to Rectify the Curve
As mobile computing and digital networking have witnessed a spectacular upswing in recent years, cyberbullying has become a pervasive occurrence that afflicts adolescents across dimensions of the modern digital realm. While continual exposures to various forms of harsh treatment online can inflict serious harm to the socio-emotional wellbeing of young people, adults around are mostly unaware of what is happening to the youngsters and often fail to come up with a timely and appropriate remedy. Eventually, as teens grow older, many of them seem to gradually come to terms with cyberbullying. A group of psychologists including IOE expert Alexandra Bochaver have studied what has underpinned the spread of harassment in the digital space and how students themselves perceive it.
An Everyday Evil
The Spread of Adolescent Cyberbullying
IOE Expert Speaks at International Conference by European Association for Research in Adolescence
This September, IOE research fellow Alexandra Bochaver traveled to the city of Ghent, Belgium to present at the 2018 Conference by the European Association for Research in Adolescence. In her talk, Alexandra gave a recap for a comprehensive cross-generational study of street activities among Russian adolescents.